pise: Aleksandar Ciric, odlomak
Kaže se da su bitku kod Termopila u kasno leto 480. godine stare ere preživela trojica od tri stotine Spartanaca.
Eurit i Aristodem ležali su, s odobrenjem kralja Leonide, u obližnjem gradu Alpeni zbog neke očne bolesti. Na vest da je odsudna bitka počela njih dvojica nisu se složila o tome šta da rade.
"Eurit je, kad je saznao da su Persijanci zašli iza leđa Helenima, zahtevao da mu se donese oružje, opremio se i naredio helotu da ga odvede na bojište", priča Herodot. "A kad ga je odveo, helot koji ga je vodio pobegne, a on jurne u najveći bojni metež i pogine."
Aristodem se, međutim, vrati u Spartu i bude izvrgnut ruglu i preziru jer, dodaje Herodot, "da su se obojica zajedno vratila usled bolesti u Spartu, čini mi se da im Spartanci ne bi to uzeli za zlo, a ovako, pošto je jedan od njih poginuo a drugi, o kome se bio proneo isti takav glas, da nije hteo da pogine, morali su Spartanci jako da se ozlojede na Aristodema... Prezir su prema njemu izražavali time što mu nijedan Spartanac nije dao da potpali vatru, niti je iko s njim govorio, a rugali su mu se na taj način što su ga zvali Aristodem Begunac."
Slično je prošao i Spartanac Pantit, kog je Leonida poslao kao glasnika u Tesaliju da zatraži pomoć. Suočen s prezirom sunarodnika po povratku u Spartu, on se obesio.
Priča o Aristodemu Beguncu, međutim, ima nastavak.
Godinu dana posle Termopila, u odlučnoj bici protiv Persijanaca kod Plateje 479. g.p.n.e. u kojoj Grci zamalo da dva puta poraze sami sebe – pre boja zbog svađe da li su hrabriji Atinjani ili Spartanci, posle bitke u oružanoj raspravi ko je zaslužniji za pobedu (završila se time što su podignuta tri spomenika, atinski, spartanski i zajednički) – učestvovao je i Aristodem.
"A najbolje od svih, po mom mišljenju", tj. Herodotovom, "pokazao se Aristodem, onaj isti koji se jedini od tri stotine spasao kod Termopila i zbog toga doživeo toliko uvreda i poniženja."
Ali, ne lezi vraže! Uprkos Herodotovom uverenju, Spartanci – ili bar neki Spartanci – junaštvo mu nisu priznali, smatrajući da je "želeo da pogine jer je sigurno bio svestan svoje ranije krivice, te je samo zbog toga tako ludo jurišao i izvršavao tako velike podvige, dok Posidonije nije želeo da pogine, pa se i pored toga pokazao tako hrabar, te je on zbog toga bio bolji junak od Aristodema".
Nije bilo lako Spartancima, čak i da nisu imali žene kao gazdarice u kući – i u Sparti, dok su oni okolo ratovali. Kao i sam Leonida, uostalom: njegova žena Gorga postala je slavna još kao osmogodišnja kći kralja Kleomena. Kad je ovome došao Milećanin Aristagora da ga nagovori na ratni pohod u Susu, ponudio mu je kao platu deset talenata zlata, potom dvadeset, pa pedeset. "Oče, ovaj stranac će te podmititi ako smesta ne izađeš odavde", primetila je buduća Leonidina žena.
Putnika koji se zatekne u Olimpiji na zapadnom Peloponezu pa odluči da obiđe i tamošnji muzej, može da dirne pogled na dva eksponata, među ogromnim brojem drugih gotovo neupadljivih. Jedan je bronzana kaciga korintskog tipa, delimično propala tokom dve i po hiljade godina pod zemljom, drugi je jednostavan mada pozlaćen kupasti šlem nekog Persijanca. "Miltijad posvećuje Zevsu" piše na obodu broznanog, "Atinjani posvećuju Zevsu, otevši ga Međanima", piše na drugom. Miltijad je onaj Atinjanin koji je 490. godine stare ere na Maratonskom polju poveo nekoliko stotina svojih sugrađana i saveznika u pobednički juriš na vojsku persijskog kralja Darija.
Deset godina kasnije Grci su poslanicima Darijevog naslednika Kserksa listom slali zemlju i vodu kao znak predaje i savezništva u novom persijskom pohodu. Među onima koji su odbili da se pokore bili su Atinjani – koji su glasnike bacili sa stene, i Spartanci, koji su – bacajući ih u bunar, dodali i poruku: "Eto vam i vode i zemlje."
Leonida će, nešto kasnije kod Termopila, na Kserksov poziv da preda oružje, i sam odgovoriti potpuno lakonski: "Dođi i uzmi."
Uzaludno pokušavajući da dobiju pomoć Sirakuze i Krita, malobrojni Grci rešili su da se od koalicije stotina i stotina naroda pod zapovedništvom Kserksa, kralja kraljeva, brane na Korintskoj prevlaci. Saznavši da uz pešadiju i konjicu nastupa i ogromna flota – koja bi mogla da pustoši Peloponez dok se oni guraju na prevlaci – promenili su odluku i odmarširali do Olimpa, da bi persijsku vojsku dočekali na nekoj od uskih ravnica između planine i mora. Tek tu su, izgleda, shvatili kolikoj se sili suprotstavljaju – više od pet miliona ljudi, po Herodotovoj računici – i pošteno se uplašili, koliko te sile toliko i izdaje nepouzdanih severnih sunarodnika. Tako su se vratili na jug, do uskog prolaza Termopila neposredno ispod Artemisiona, zapadnog rta Eubeje, s idejom da se bore i na kopnenom i na morskom tesnacu, jer je napredovanje kopnene persijske vojske duž obale pratila i ogromna flota na moru, uključujući tu i Herodotovu sugrađanku, kraljicu Halikarnasa Artemisiju.
Ko zna šta bi se tu dogodilo da se u vreme bitke na Peloponezu nisu održavale Olimpijske igre, i da u Sparti nisu održavane svečanosti u čast Apolona Karnejskog zbog kojih je deset godina ranije spartanska vojska na Maraton stigla tek posle bitke. Zbog proslave Karneja Spartanci su na Termopile poslali Leonidu sa samo 300 hoplita, a ostatak saveznika je, izgovarajući se Olimpijadom, na Termopile poslao gotovo simboličan broj ratnika. Sve u svemu, tamo se pred bitku nalazilo jedva nešto više od 7000 Grka – naspram najmanje 300.000 Persijanaca i njihovih saveznika, dobrim delom takođe Grka. Suočen s neraspoloženjem svojih saveznika – možda plašeći se i njihove izdaje – Leonida je svima koji su to hteli dopustio da se povuku, ostajući sa svojih 300 Spartanaca – "sredovečnih ljudi, koji su već imali svoje sinove" – te nešto Lokrana i Tebanaca, dok je čuvanje planinske staze iznad Termopila prepustio hiljadi Fokejaca.
Zbunjen malobrojnošću protivnika, Kserks je pitao gde su ostali Grci i dobio odgovor da su u Olimpiji, na takmičenjima. A na odgovor da je nagrada za pobednika venac od grančice divlje masline, Tritantehmo, jedan od persijskih zapovednika reče: "Teško nama, Mardonije, kad nas vodiš u borbu protiv takvih ljudi koji se ne bore za novac, nego za slavu." Posmatrajući Grke kako ujutru nagi vežbaju, a Spartanci se još i češljaju i uređuju frizure, Kserks je dobio objašnjenje: "Ovi su ljudi odlučili da se sa nama bore u Klancu i za to se pripremaju. Kod njih je, naime, običaj da se češljaju kad hoće da stave svoj život na kocku."
Ovo je, kao i sve ostalo, poznato. Persijski juriš u uskom prolazu – u ono vreme dovoljnom koliko da prođe jedna zaprega – odbijan je dva dana. Trećeg je Kserks odlučio da deo vojske pošalje planinskom stazom iza leđa Leonidi i Grcima. Spartanci su izginuli braneći se na brežuljku u kom će biti pokopani pod spomenikom u obliku lava i Simonidovim epigramom koji od putnika traži da Spartancima javi "da ovde ležimo mirno njihovih zakona svi slušajuć’ glas". Mrtvom Leonidi odsečena je glava i nabijena na kolac – postupak koji je začudio Herodota, dobrog poznavaoca persijskih običaja i poštovanja koje ukazuju hrabrim protivnicima. Uzgred, posle bitke kod Plateje jedan Eginjanin predložio je Leonidinom nasledniku Pausaniji da se osveti tako što će odseći glavu mrtvom Mardoniju. Ovaj je to s gnušanjem odbio.
Predložak za priču o herojskoj pogibiji čiji nam je najstariji i najpouzdaniji izvor Herodot – koji je bio u prilici da razgovara s učesnicima ili savremenicima bitke kod Termopila – nije njegovo objektivno pripovedanje: on poimenice pominje više poginulih uglednih Persijanaca nego Spartanaca "mada znam imena svih".
Platon je sve vrste umetnosti generalno smatrao trećerazrednim proizvodom jer niti se bave idejama niti stvarnošću, već su u najboljem slučaju kopija nečega što je i samo kopija.
Istorijski, persijski vodič je nedugo posle Termopilske bitke, na osnovu nagrade za njegovo hvatanje koju su ponudili Spartanci, pogubljen.
Herodot kaže da je:
Leonida sin Anaksandridov, koji je bio sin Leontov, a ovaj sin Eurikratidov, a ovaj sin Anaksandrov, a ovaj sin Burikratov, a ovaj sin Polidorov, a ovaj sin Alkamenov, a ovaj sin Teleklov, a ovaj sin Arhelajev, a ovaj sin Eurikratov, a ovaj sin Polidorov, a ovaj sin Leobotov, a ovaj sin Ehestratov, a ovaj sin Agisov, a ovaj sin Euristenov, a ovaj sin Aristodemov, a ovaj sin Aristomahov, a ovaj sin Kleodejev, a ovaj sin Hilov i ovaj sin Heraklov.
Četiri decenije posle bitke, negde oko 440. godine stare ere, Spartanci su Leonidine ostatke preneli u Spartu i – izuzetno, jer se kraljeva smrt u ratu smatrala prirodnom – podigli mu spomenik i ukazivali poštovanje kao heroju.
Romantizovana istorija kaže da je Leonida Gorgi, polazeći u Termopile, na pitanje šta da radi ako on pogine, odgovorio: "Udaj se za dobrog čoveka i rađaj dobru decu."
Sunday, August 10, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment